„Time Machine“ is de titel van een concept voor een tentoonstelling, welke ik voor het Museum Strauhof in Zurich heb ontwikkeld, tijdens het afstuderen aan mijn Bachelor. De tentoonstelling is gebaseerd op het boek met dezelfde titel, van H. G. Wells. De opdracht was om er niet alleen een memorabel event van te maken, maar ook om te onderzoeken wat de motivatie van mensen is, om een museum te bezoeken en hoe tentoonstellingen de afgelopen jaren zijn veranderd.

Tijdens het lezen van het boek heb ik een bijzonder gevoel ervaren, dat de kern van het project werd. Om dit gevoel te vertalen begon ik met het maken van een experimentele video, wat een nieuwe belevenis voor me was.

Om een impressie van de video te krijgen, kan het met de deze link
worden bekeken.

 

Het was de bedoeling om een spannende en spectaculaire tentoonstelling te creëren, die het museum ook toegankelijk maakt voor mensen, die gewoonlijk niet naar een literair museum zouden gaan.
Om de belangrijke kenmerken van succesvolle instituties zoals Tate Modern naar boven te halen, heb ik hier onderzoek naar gedaan. Hieruit bleek dat sfeer, interactie en belevenis de belangrijkste factoren voor het succes van een tentoonstelling zijn. Daarom heb ik niet alleen maar een gewone narratieve tentoonstelling ontworpen, maar heb ik de bezoekers het boek met hun eigen lichaam laten ervaren.

 

 

 

 

 

 

Ik zocht in het boek uit 1895 naar inhoud die voor ons vandaag nog steeds relevant is. Wells omschrijft zijn toenmalige maatschappij en laat zien hoe zij zich ontwikkelt in de toekomst. Dit thema is nog steeds actueel voor onze hedendaagse maatschappij. De kernvraag voor de bezoeker is dus „Wie ben jij?“, waarmee hij continu door de spiegels, die het centrale element van de tentoonstelling zijn, geconfronteerd wordt.

 

 

 

 

 

  • Client:Museum Strauhof, Zurich
  • Date:june 2015
  • Category:exhibition design